Skip to main content

Centene Eases After Settling Medicaid Lawsuit With Ohio, Mississippi

Centene says it has set aside $1.1 billion to cover settlements from similar lawsuits in other states.
  • Author:
  • Publish date:

Shares of Centene (CNC) - Get Free Report were lower on Monday after the healthcare insurer agreed to pay settlements to Ohio and Mississippi over claims that it inflated pharmacy costs. 

Centene, the country's largest seller of Medicaid health plans, will pay $88 million to Ohio and $55 million to Mississippi in restitution. The company denies liability for the practices for which it is settling. 

Jim Cramer: The Bears Are Fooling Themselves

Medicaid provides health coverage to eligible low-income adults, children, pregnant women, elderly adults and people with disabilities. Medicaid is administered by the states and funded jointly by the states and the federal government.

The company also said it reserved $1.1 billion to resolve similar claims in other states. 

Centene shares at last check were down 1.7% to $69.61. 

The shares are up more than 10% since Ohio's attorney general first filed the state's lawsuit against the St. Louis company. 

"These agreements reflect the significance we place on addressing their concerns and our ongoing commitment to making the delivery of healthcare local, simple and transparent," Brent Layton, Centene's president for health plans, said in a statement. 

The company says it is in discussions with a plaintiff's group to head off similar legal actions being taken in other states.

The Importance of Life Insurance and How to Understand It

A number of state attorneys general have brought litigation against the company related to the Envolve Pharmacy Solutions pharmacy-benefits subsidiary. 

In March, Ohio sued, alleging the company's Ohio subsidiary used a network of pharmacy benefits subcontractors to misrepresent pharmacy costs, leading to millions of dollars of overpayments by the Ohio Department of Medicaid. 

At the time, Centene called the allegations "unfounded" while also claiming that the company's services "saved millions of taxpayer dollars for Ohioans."